WwW.ANTi666.iR تالار گفتمان

WwW.ANTi666.iR تالار گفتمان

دانلود ويديو، صوت، كتاب، نرم افزارهاي دشمن شناسي و آخرالزمان - مهدويت


تهاجم فرهنگي (ناتوي فرهنگي)
زمان کنونی: ۸-۷-۱۳۹۳, ۰۴:۱۷ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: ANTI satan
آخرین ارسال: ANTI satan
پاسخ: 1
بازدید: 1348

 
امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تهاجم فرهنگي (ناتوي فرهنگي)
کارمند جدید مجازی!
*
پروفایل شما
ارسال‌ها: 72
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۰
سپاس شده: 442 در 67 موضوع
سپاس کرده: 364
اعتبار: : 141
وضعیت : آفلاین
جنسیت: آقا
ارسال: #1
تهاجم فرهنگي (ناتوي فرهنگي)
بسم الله الرحمن الرحیم




İmage

با توجه به پيشرفت­هاي چشم­گيري که در زمينه­هاي مختلف تکنولوژي و ارتباطات رخ داده، گرايش به­سوي فرهنگ جهاني افزايش يافته است. جهان شديدا کوچک و به­هم فشرده شده و مردم کشورهاي مختلف­، بيش­ از هر زمان ديگري فرصت آشنايي و شناخت عناصر و ويژگي­هاي فرهنگ­هاي جوامع ديگر را يافته­اند، از طرف ديگر اين امکان فراهم شده­ است تا فرهنگ­ها و آداب و رسوم مختلف­، فرصت رهايي از مرزهاي محدود ملي را پيدا کنند و در ساير جوامع نيز گسترش يابند؛ در اينجا انديشه­ي نفوذ و تهاجم به فرهنگ­هاي ديگر نيز به­وجود مي­آيد. انديشه­ي از بين بردن آداب و سنن و ويژگي­هاي ملي يک فرهنگ و در نتيجه­ي نفي آن از جهان. نفوذ فرهنگي، وسايل و ابزار هويت فرهنگي را مورد هدف و هجوم خود قرار مي­دهد. به عقل و روان هجوم مي­آورد و به­وسيله­ي ابزار ادراک با جهان رابطه بر­قرار مي­کند.[1]
در برخورد ايدئولوژيک هدف هميشه به آگاهي رساندن و بيدار ­نمودن بوده است. در صورتي ­که، نفوذ و تهاجم فرهنگي، چيره­شدن و مسلط­شدن بر ادراک مورد نظر است و در نتيجه به سلب آگاهي و بيداري ملل و نيز به چيره­شدن و تسلط بر هويت فرهنگي ­فردي و اجتماعي مي­انجامد. در دوره­ي کشمکش­هاي ايدئولوژيک وسيله­ي بيداري مردم، استفاده از ايدئولوژي و عقيده بوده. در صورتي ­که در عصر تهاجم فرهنگي، ابزار چيره­شدن بر ادراک­، شامل گونه­هاي مختلف سمعي و بصري می­شود که سعي دارد تا از راه تبليغات، تمامي انظار را متوجه­ مسائل ظاهري و سطح زندگي پيرامون نمايد.[2]
تعریف تهاجم فرهنگی

تهاجم فرهنگي، سيستمي است که براي تهي­سازي هويت اجتماعي از هرگونه محتوا، گام بر مي­دارد و جامعه را به­سوي از هم­پاشيدگي سوق مي­دهد تا مردم را به انسان­هايي بدون­ وطن، امت و دولت تبديل کند.[3] و آن­چه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده مي­شود داراي يک بار منفي است. (که همان آثار ضد­معنوي­، ضد­اسلامي و ضد­الهي است که در تمدن غرب و فرهنگ آن­ها به­وجود آمده است).[4]
اين موضوع به جغرافياي مغرب­ زمين مربوط نیست­، اما به­دليل اين­که غالبا فسادهاي موجود در کشور ما معلول نفوذ فرهنگ استعماري غرب است، از اين‌رو، به­خاطر اختصار، فرهنگ غربي تعبير مي­کنيم و گرنه اکنون نیز در مغرب زمين عده­­اي هستند که با اين فرهنگ مخالفند، هم­چنان که در گذشته هم افراد بسياري با آن مخالف بوده­اند.[5]
چگونگي شکل­گيري تهاجم فرهنگي

بعد از جنگ جهاني دوم، جنگ سرد به­عنوان عمده­ترين چالش بين دو ابر­قدرت آمريکا و شوروي­، تعريف و بازشناسي شده،[6] اما در اين رويا­رويي بزرگ روند مهم و تعيين­کننده­تري نيز وجود داشت که به دور از چشمان حريف و توسط آمريکا شکل گرفت و آن جنگ سرد فرهنگي بود.[7] در سال 1949­م، سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) با حضور آمريکا و کشورهاي اروپاي غربي با هدف مقابله با قدرت نظامي شوروي شکل گرفت، در­ اين­ ميان ناتوي فرهنگي، استراتژي فرهنگي ناتو مي­باشد، سازمان سيا در مقام وزارت فرهنگ بلوک ­غرب عمل مي­کرد و يکي از مهم­ترين اقدامات آن تأسيس کنگره­ي آزادي فرهنگي بود که در ژوئن 1950­م­ با حضور بيش­از يکصد نويسنده از سراسر جهان در برلين گشايش يافت. [8]
از مهم­ترين اقدامات کنگره­ي آزادي فرهنگي، ايجاد تشکيلات روشنفکري در پاريس، برلين و لندن با صرف پول­هاي کلان بود. امروز نيز مشاهده مي­شود دنياي غرب به­صورت غير رسمي، اين سازمان را در حوزه­ي فرهنگ ايجاد کرده و ناتوي فرهنگي را شکل داده است.[9]
اهداف تهاجم فرهنگي

در سال­هاي اخير، جريان حاکم بر اروپا و آمريکا، طرح خاورميانه­ی بزرگ را با هدف مقابله با حرکت جهاني اسلام و جنبش­هاي اسلامي، محوريت بخشيدن به اسرائيل و توسعه­ي خاورميانه، در آسيا و آفريقا طراحي کردند.[10]
غرب با اشتعال عراق و افغانستان نشان داد که هدف از هجوم­شان (ناتوي فرهنگي)، ترويج سکولاريسم در منطقه با شعار جدايي دين از سياست، استحاله­ی فرهنگ­هاي ملي و جايگزين آن با فرهنگ مبتدل غربي، ترويج خرافات لا­ابالي­گري و اباحي­گري است.[11]
قلمرو تهاجم فرهنگى غرب

قلمرو و حيطه­ ي نفوذ تهاجم فرهنگى، تمامى ارزش‏ها، نظام‏ها، فرهنگ‏ها و نمودهاى يك جامعه را شامل مى‏شود.[12] در تهاجم فرهنگى، هم به ريشه‏ها و سرچشمه‏ها حمله مى‏شود و هم به ساقه و برگ و ميوه‏ها دست­برد زده مى‏شود. گرچه غارت ميوه‏ها مشهودتر است، ليكن خشكاندن ريشه‏ها خطرناك‏تر است، چرا­ كه در هجوم فرهنگى، تحول و دگرگونى باورها، ايده‏ها و گرايش‏ها، اصلى‏ترين و اساسى‏ترين هدف مهاجمان است.[13]

İmage
ويژگي­هاي ناتوي فرهنگي

براي تهاجم فرهنگي مي­توان ويژگي­هاي زير را بر­شمرد:
1. نامحسوس و نامرئي است:
در ناتوي فرهنگي به­دليل نامحسوس­بودن­، اقدامات و فعاليت­های آن مشخص نيست، به­­عبارت ديگر، سلاح دشمن در نبرد فرهنگي، امور به ظاهر رسمي از قبيل توليد فيلم، مصاحبه، سخنراني­، چاپ و انتشار و... است که همگی در قالب­هاي ظاهر­فريبي چون رشد و ترويج هنر و ادب، آزادي بيان و قلم و تبادل انديشه­ها صورت مي­گيرد.[14]
2. دراز­مدت و ديرپاست:
کار فرهنگي به همان ميزان که نتيجه و محصول خود را دير به­دست مي­دهد، اثري را که از خويش بر جاي مي­گذارد نيز دير­پا و ماندگار است و به ­آساني از روح و فکر و متن جامعه­، زايل­شدني نيست. [15]
3. برخورداري از عمق:
در ناتوي فرهنگي، فرهنگ به­عنوان پايه­هاي اصلي يک جامعه مورد هدف قرار مي­گيرد، بنابر شواهد موجود، در این تهاجم، مهم­ترين بخش فرهنگ، یعنی هويت ملي و اعتقادي جامعه مورد هجوم قرار مي­گيرد.[16]
4. اقدام با برنامه­ي قبلي:
داشتن طرح و برنامه براي اجرا در فواصل کوتاه­ مدت، ميان ­مدت و دراز­ مدت از مهم­ترين شگردهاي صاحبان تفکر ناتوي فرهنگي است؛ بر خلاف کساني که گاه بدون برنامه حرکت مي­کنند­، دشمنان در عرصه­ها­ي فرهنگي هم­چون جنگ سرد فرهنگي، با برنامه­ریزی دراز مدت، گاه ثمره­ي کار خويش را در فاصله­ي زماني قريب به پنجاه ­سال بعد درو مي­نمايند. [17]
5. توجه خاص به جوانان:
حضرت امام(ره) در وصيت­نامه­ي سياسي­-الهي خويش، به اين امر اشاره مي­فرمايند: "نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزش­هاي خودي منحرف کنند و به­سوي مشرق يا غرب بکشانند و دولت­مردان را از بين اين­ها انتخاب و سرنوشت کشورها، حکومت را به آنها دهند تا به­دست آنها هر­چه مي‌خواهند، انجام دهند."[18]

ابزارهاى ناتوي فرهنگى‏


ابزارهاى فرهنگى، مجموعه امكانات و وسايلى هستند كه در رساندن پيام، مورد استفاده قرار مى‏گيرند. مهاجمان فرهنگى نيز از اين روش‏ها و ابزارها براى گسترش فرهنگ خود بهره مى‏گيرند برخی از این ابزار ها عبارتند از: هنر و ابزارهاى هنرى،[19]­ ادبيات و ابزارهاى ادبى،[20] ورزش و ميادين ورزشى[21] و زنان و محرك‏هاى عاطفى و....[22]

İmage


فرهنگ اسلامي ايران


فرهنگ ايران قبل از اسلام، نقاط مثبت قابل توجهي، مثل حجاب، خانواده، نوع­دوستي، وطن­دوستي و هم­چنين نقاط منفي­اي مثل اشرافيت، نظام طبقاتي­، سلطنت را در خود داشته است. با آمدن اسلام، نقاط مثبت، تأئيد و تقويت و نقاط منفي، مردود و تضعيف شدند. هنگامي يك جامعه و دولت، اسلامي شمرده مي­شود كه بينش آن مبتني بر باورهايي باشد كه در اسلام مطرح است. اگر اين مسأله به­عنوان يک باور پذيرفته­ شود و در جهت تحقق آن تلاش صورت گيرد، سعي ما در جهت اسلامي­شدن يك جامعه محسوب مي‌شود. وقتي در مورد فرهنگ اسلامي سخن مي­گوييم، ممکن است دو سطح از فرهنگ اسلامي را تصور کنيم:
الف: فرهنگ اسلامي موجود، آن مقدار از آموزه­هاي اسلامي که در جامعه حاصل­شده و به­صورت فرهنگ جاري در آمده است، مثل نماز، روزه، حج، جهاد، شهادت، نوع­دوستي و ديگر آموزه­هاي جاري در جامعه.[23]
ب: فرهنگ اسلامي مطلوب، آن آموزه­هاي اسلامي که از متون اسلامي به­ دست مي­آيد، اما در جامعه به­صورت فرهنگ جاري در نيامده است، بلکه براي پياده­شدن آنها بايد تلاش کرد، مثل بسياري از اخلاقيات و اعتقادات و احکام، که توده­ي مردم هنوز با آنها آشنا نيستند.[24]
فرهنگ اسلامي، در هر دو سطح با فرهنگ­هاي ديگر متفاوت است. آن­چه که موجود است، اگر­چه کامل نيست، ليکن داراي ويژگي­هايي است که آن­را از ديگر فرهنگ­ها متمايز مي­کند:
1. تنها مکتب خدامحوري است که به ابعاد مختلف زندگي نظر داشته، در آن دخل و تصرف کرده، آن­را هدايت مي­کند و دستور­العمل مي­دهد.
2. آخرين مکتب الهي و کامل­ترين آن­هاست و تحريفي در ­آن راه نيافته است.
3. با اجتهاد در فقه، همواره پاسخگوي مسائل روز است.
4. ابعاد مختلف زندگي مادي و معنوي، دنيوي و اخروي و... را مورد توجه قرار مي­دهد.[25]
علامه ­جعفري در اين فرضيه مي­فرمايد: "فرهنگي را که اسلام بنا نهاد، حيات هدف­داراي است که ابعاد زيبا­جوي، علم­گرايي، منطق­طلبي و آرمان­خواهي انسان­ها را به­شدت به فعاليت وا­مي­دارد و همه­ي عناصر فرهنگي را متشکل مي­سازد، عنصر علمي را از عنصر اخلاقي عاليه­ي انساني و عنصر هنري را از عنصر اقتصادي تفکيک نمي­کند." [26]
اين فرهنگ، با فرهنگ ايراني و خصيصه­هاي مثبت ملي، عجين شده و فرهنگي بسيار غني را آفريده است. اکنون اگر، خدشه­اي به اين پديده­ي مبارک وارد شده، محصول هجوم فرهنگي است.
آغاز ناتوي فرهنگي عليه ملت ما

تهاجم فرهنگي عليه ملت ما از دوران رضاخان آغاز شد، البته قبل از اين دوران نيز مقدمات تهاجم فراهم شد،[27] هميشه و در همه­ي اعصار­، روشنفکراني هستند که جلوتر از زمان مي­انديشند و حرکت مي­کنند، زماني که غرب درصدد سلطه بر ایران بود، از راه روشنفکري وارد شده و از طريق عناصر خود­فريفته­اي مثل ميرزاملکم­خان و تقي­زاده اقدام کرد، اما کسي که در آن روز بزرگ­ترين قدم را به نفع فرهنگ غرب و در حقيقت به نفع سلطه­ي غرب و استعمار انگليس بر ايران، برداشت، رضاخان بود.
عوامل­، انگيزه­ها و اهداف تهاجم فرهنگي

هدف از تهاجم فرهنگی، کنترل فرآيند تصميم­گيري و تغيير در نظام ارزش‌هاست که منجر به استيلاي سياسي و اقتصادي آنها مي­شود، بدين ترتيب که مهاجم فرهنگي سعي مي­کند با استفاده از برتري­هاي اقتصادي، سياسي، نظامي و تکنولوژي خود به فرهنگ مقابل هجوم برد. بنابراين هرگاه بخواهيم بدانيم که تهاجم فرهنگی چگونه فرهنگ ملت­ها را در معرض خطر قرار مي­دهد بايد توجه کرد که در تهاجم فرهنگي:
1. انگيزه­ي مهاجم، تخريب است نه اصلاح؛
2. تهاجم به نقطه­ي قوت­هاست نه نقاط ضعف؛
3. فرصتي براي انتخاب نيست؛
4. نخست اذهان تسخير مي­شود، سپس اشخاص.[28]
شيوه­ها و سازوکار­هاي ناتوي­ فرهنگي

1. استحاله­ي معنوي انقلاب:
اولين و مهم­ترين هدف غرب در استحاله­ي انقلاب ما، تهي­کردن جامعه از فرهنگ و انديشه­هاي اصيل اسلامي، يا به عبارت ديگر استحاله­ي معنوي آن است تا بدين وسيله بتواند از نظام اسلامي ايران صرفا پوسته­اي تهي از محتواي فرهنگي و احکام اسلام باقي گذارده و از اين رهگذر محو فيزيکي آن­را محقق سازد.[29]
2. نفوذ در مراکز فرهنگي:
دشمن که تنها راه مقابله با انقلاب اسلامي را تغيير ارزش حاکم بر آن می‌داند، درصدد است تا با نفوذ در مراکز فرهنگي و دگرگوني ارزش­هاي اخلاقي، ديني و اجتماعي به اهداف شوم خود نائل آيد.[30]
3. مطرح­کردن شعار جدايي دين از سياست:
يکي از شبهات عقيدتي­، مطرح­کردن مسئله­ي ناکار آمدي دين در امر حکومت است که شبهه­اي قديمي و نشأت گرفته از تفکر جدايي دين از سياست است.[31]
جمع­ بندی

تحولات فرهنگي، دغدغه­ي جدي فرهنگ­باوران است، آنچه اين مخاطره را جدي مي­کند، واقعيت­هاي دو سويه است، از يک طرف توانمندي­هايي که فرهنگ مهاجم در خود پرورانده و از ديگرسو ناتواني­هايي که در فرهنگ­هاي ضربه­پذير پديد آمده است. در مواجهه و مبادله­ي فرهنگي، وقتي تهاجم فرهنگي رخ مي­دهد که عناصر فرهنگ­ساز، ميدان تکوين يا بروز خلاقيت نداشته باشند. به­عبارت ديگر تهاجم فرهنگي، در فضاي غفلت ­يا بي­اعتمادي به ميراث خودي مؤثر مي­افتد، هنگامي که سنت، تنها در تفسير کهن ارائه مي­شود­، طبيعي است که غفلت يا بي­اعتمادي پديد ­آيد، چرا­که طيف­هاي گوناگون جامعه، در انديشه­ها و نهادهاي رقيب، حلاوت و کارکردهايي را مي­بينند که در ايده­ها و نهادهاي سنتي مشاهده نمي­شود. از­ آن­جا که فرهنگ ملي ما با اسلام درآميخته، مشخصا در جبهه­ي مقابل تهاجم فرهنگي غرب قرار داريم.




[1] . بهشتی­نژاد، مهدی؛ ناتوی فرهنگی در تقابل با هویت اسلامی و ملی، تهران، پرتوسخن، سال هشتم، شماره­ي 371،1380، ص 54
[2] . مصباح یزدی، محمد­تفی؛ تهاجم فرهنگی، قم، انتشارات مؤسسه­ي امام خمینی(ره) ،1381­، صص 26 تا 30
[3] . همان؛ ص 13
[4] . خامنه­ای، سیدعلی؛ دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان، بیانات مقام معظم رهبری، تهران­، دفتر نمايندگي نهاد رهبري در دانشگاه­ها­، 1382­، ص 34
[5] . مصباح یزدی، محمدتفی؛ پيشين­، ص 54
[6] . نقیب­زاده، احمد؛ تاریخ روابط دیپلماسي­، تهران، انتشارات قومس، 1373، صص 18 تا 24
[7] .. استونرساندرس، فرانسیس؛ جنگ سرد فرهنگی­، تهران، بنیاد فرهنگی پژوهش غرب­شناسی، 1382­، ص 2
[8] . صانعی­خوانساری، فاطمه؛ تمدنی نو در هزاره­ي جدید، تهران، اطلاعات سیاسی ­اقتصادی­، 1374­، ص 46
[9] . همان­، ص79
[10] . سخاوتمند، معین؛ سیاست و حکومت در اروپا­، تهران، انتشارات صبح دانش، 1384­، ص 18
[11] . کاملی، رحمن؛ فرهنگ مقلد، فرهنگ مهاجم، شیراز­، مجله­ي دانشکده­ي علوم انسانی، شماره­ي 12، 1382، ص 83
[12] . خامنه­ای، سیدعلی؛ برگزیده­ي سخنان مقام معظم رهبری­، تهران­، دفتر نمايندگي نهاد رهبري در دانشگاه‌ها­، 1384­، ص 78
[13] . همان­، ص 46
[14] . پوررضا، معصومه؛ تقابل فرهنگی غرب و شرق، تهران، نشر ریحانه، 1385­، ص 24
[15] . همان، ص 31
[16] . همان، ص 39
[17] . منصوری، جواد؛ جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی، مشهد، آستان قدس رضوی، 1379، ص20
[18]. امام خمینی­(ره)؛ وصیت­نامه­ی سیاسی الهی، قم، نشر فدک،1380­، ص12
[19] . طهماسبی، احمد؛ شبیخون فرهنگی، قم، انتشارات یاقوت، 1382 ، ص 74
[20] . کمال­طلب­، صادق؛ فرهنگ غرب در جدال با فرهنگ اسلامی، قم، ياران، 1380­­، ص 61
[21] . همان، ص 120
[22] . همان، ص 89
[23] . منصوری، جواد­؛ پبشين، ص 211
[24] . همان، ص 214
[25] . صانعی­خوانساری، فاطمه؛ پيشين، ص 99
[26] . جعفری، محمد­تقی؛ فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو­، تهران، شرکت انتشارات علمی ­فرهنگی، ­1373­، ص 102
[27] . کاویانی­، محمد؛ جوانان و تهاجم فرهنگی، قم، رسالت، 1382، ص90
[28] . زورق، محمدحسن؛ ارتباطات و آگاهی، تهران، انتشارات دانشكده­ي صدا و سیما، 1386، چاپ اول، جلد اول، ص113
[29] . کاویانی ، محمد؛ پيشين، ص 40
[30] . همان­، ص 104
[31] . همان، ص 22


نویسنده :
مرتضي اشرافي
امضاي ANTI satan :

İmage
۱۸-۹-۱۳۹۰ ۱۲:۵۷ صبح
جستجو
سپاس
نقل قول
[-] 2 کاربر به دلیل این ارسال از ANTI satan سپاس کرده اند.
, نخست وزیر مجازی!


پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

Powered by MyBB, Persian Lang by : MybbIran, طراحی و توسعه : Masoomi